Istnieją różne sytuacje, w których sklep musi zwrócić pieniądze klientowi. Taki proces przebiega jednak w ściśle określony sposób i zależy głównie od tego, jak dokonano samą płatność. Na czym dokładnie polega zwrot środków?
Zwrot środków w sklepie internetowym i stacjonarnym
W przypadku sklepu stacjonarnego zwrot środków wymaga udania się do placówki, a następnie skonsultowania z obsługą klienta. Wówczas zostają wystawione dokumenty potwierdzające oddanie towaru i zlecenie przelania pieniędzy z powrotem. Następuje to w ten sam sposób, w jaki środki zostały przekazane sklepowi podczas kupowania produktu. Jeśli więc klient zapłaci kartą, by otrzymać zwrot będzie musiał zabrać ją ze sobą i ponownie przyłożyć do terminala. Podobnie jest także w przypadku płatności realizowanych z wykorzystaniem smartfona z łącznością NFC.
W sklepach internetowych sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Na samym początku trzeba zorientować się w polityce danej firmy dotyczącej tej kwestii. Niekiedy bowiem koszt wysyłki towaru pokrywa firma, na przykład w sytuacji, gdy do klienta dotarł nie ten produkt, za który zapłacił, i chce on zrezygnować z transakcji. Konieczne jest więc skontaktowanie się ze sklepem, poinformowanie o chęci zwrotu, a następnie ustalenie szczegółów całej operacji.
Płatności w internecie są wykonywane za pośrednictwem operatorów, takich jak np. system płatności online Przelewy24. Wówczas to klient może wybrać formę przelania pieniędzy. Jeśli skorzysta on z szybkiego przelewu, karty płatniczej lub BLIK-a, środki trafią z powrotem na jego konto. W sytuacji, gdy zapłaci z wykorzystaniem portfela elektronicznego, pieniądze wrócą właśnie tam.
Ile trwa zwrot środków?
Zwrot środków nie może trwać dłużej niż 14 dni od momentu odstąpienia od umowy. W rzeczywistości jest to jednak nieco krócej. Zazwyczaj zwrot następuje w ciągu około 3 dni. Trzeba jednak pamiętać, że cały proces dotyczy nawet kilku podmiotów – sklepu, operatora płatności, takiego jak np. https://www.przelewy24.pl/, oraz banku. W przypadku szybkich przelewów realizowanych z wykorzystaniem systemu Przelewy24 na zwrot środków od operatora można liczyć od razu, co jest niezwykle wygodnym rozwiązaniem idealnym dla wymagających klientów.
Dlaczego warto szybko realizować zwroty?
Szybka realizacja zwrotów pieniędzy dla klientów jest ogromną korzyścią dla sklepu. Największe zalety takiego rozwiązania to:
- pozytywna opinia wśród klientów,
- chętniej dokonywane zakupy ze względu na świadomość, że w razie pomyłki pieniądze zostaną zwrócone bez żadnych problemów,
- brak komplikacji związanych ze zbyt wolnym zwrotem pieniędzy,
- wyróżnienie się na tle konkurencyjnych sklepów,
- zachęcenie do zakupów innych klientów z polecenia.
Warto więc stawiać na sprawdzonego dostawcę usług płatniczych, który zadba o to, by pieniądze trafiły do klienta od razu, bez żadnych problemów. Wpłynie to na opinię o Twoim sklepie, szczególnie gdy Twoi klienci często są dość niezdecydowani i regularnie zwracają towar.