O ile zdecydowana większość z nas wie, że SEO jest najlepszym sposobem na wypromowanie firmowej strony w sieci, o tyle pytanie o to, na ile skuteczne jest konkretne działanie nie należy do tych, na które można łatwo udzielić odpowiedzi. Warto więc zastanowić się nad tym, jak ocenić kampanię zakładającą pozycjonowanie i optymalizację strony w wyszukiwarkach internetowych. Pozwoli to na określenie atrakcyjności współpracy z konkretną agencją internetową. Będzie też w stanie wskazać te obszary, które wymagają jeszcze pracy.
Czy da się mierzyć SEO?
Jeszcze zanim zastanowimy się nad najskuteczniejszymi metodami pomiaru tego, jak skuteczne jest pozycjonowanie, musimy zastanowić się nad tym, czy rzeczywiście istnieje możliwość dokonania obiektywnej oceny. Okazuje się, że nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Co więcej, jedną z największych zalet SEO jest właśnie to, że pozycjonowanie jest zaliczane do najbardziej transparentnych działań marketingowych. Co warte podkreślenia, wśród wielu narzędzi pozwalających na ocenę skuteczności konkretnych działań, nie brakuje tych, które są darmowe.
Oczywiście, w tym samym momencie wypada poczynić pewne zastrzeżenie. Nie wolno zapominać o tym, że SEO nie jest jednorazowym działaniem, ale procesem. Nie można liczyć więc na to, że już po miesiącu albo dwóch konkretna strona zawładnie siecią i sercami klientów.
Czym jest monitoring pozycji?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów ocenienia tego, jak skuteczne jest pozycjonowanie, jest monitorowanie pozycji w Google. Ta zmienia się nieustannie, bo i algorytmy, w oparciu o które działają wyszukiwarki, są systematycznie uaktualniane. To, co zostało osiągnięte w jednym miesiącu, może być utracone w kolejnym tak w następstwie nieodpowiednich akcji, jak i zaniechań. Pozycja strony w Google staje się, tym samym, jednym z najważniejszych wskaźników informujących o tym, czy pozycjonowanie przynosi spodziewane efekty. To właśnie ono sprawia, że można ocenić skuteczność wydanych już środków. Dane uzyskane w ten sposób nie są jednak wyłącznie prostą informacją o tym, czy jest dobrze, czy źle. Informują także o tym, które aktywności przynoszą spodziewane rezultaty, a które – z różnych przyczyn – okazują się chybione.
Pozycja strony w Google – co warto wiedzieć?
Istnieje szereg sposobów na określenie, jaka jest pozycja danej strony w Google. Można to zrobić samodzielnie stosując tak zwaną metodę ręczną, nie jest ona jednak polecana z uwagi na swoją czasochłonność i pewne ograniczenia. Znacznie lepszą opcją jest zainteresowanie się darmowym narzędziem proponowanym przez samo Google, a więc popularną Search Console. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie temu, aby korzystać z szeregu darmowych programów, dzięki którym pozycję strony www określa się przy wykorzystaniu słów kluczowych. Nietrudno domyślić się, że na rynku nie brakuje także bardziej zaawansowanych rozwiązań. Korzystanie z nich przeważnie wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Wiele podmiotów nie ukrywa jednak tego, że ich poniesienie jest uzasadnione, bo w zamian można liczyć na wiarygodne informacje, a także na analizę tego, co warto zmienić, aby poprawić skuteczność pozycjonowania.