Wiele osób ma kłopot z mówieniem o sobie. Być może wynika to trochę z wrodzonej skromności, może nieco także z niechęci do zostania odebranym jako osoba zuchwała i przemądrzała.
Jednak są takie momenty w życiu każdego człowieka, kiedy należałoby odsunąć na bok chęć pozostania w cieniu oraz skromnego ujmowania swoim zaletom, kompetencjom czy osiągnięciom. Takim wydarzeniem jest chociażby rozmowa z potencjalnym pracodawcą, na przykład w momencie, kiedy ubiegamy się o stanowisko w jego firmie, bądź z obecnym pracodawcą, kiedy negocjujemy swoje wynagrodzenie czy zakres obowiązków.
Czym wyróżnia się dobra prezentacja o sobie dla pracodawcy?
Prezentacja na temat swojej osoby na pewno powinna być uporządkowana, przemyślana i przejrzysta. Warto jest także zadbać o estetykę. Jest niemal pewne, że to, co przedstawisz drugiej stronie, zostanie przypisane do Twojej osoby – tego, jaki jesteś, jaką przywiązujesz dbałość do szczegółów, czy jesteś rzeczowy i konkretny.
Chcąc się nieco wyróżnić, pozostać odebranym i – co ważne w przypadku ubiegania się o nową pracę – zapamiętanym, można dać upust swojej kreatywności, podkreślając swoje zainteresowania, pasje i hobby. Prowadzenie bloga tematycznego lub osiągnięcia w zawodach sportowych na pewno zostaną zauważone i docenione. Ponadto, świadczą o aktywności i własnym rozwoju, co na pewno doceni każdy dobry pracodawca. Taki pracownik jest dzisiaj na wagę złota!
Ale po kolei. Od czego zacząć przygotowywanie prezentacji? Od swoich kompetencji miękkich i zainteresowań czy dotychczasowego doświadczenia zawodowego?
Tworzenie prezentacji krok po kroku
Dobrze będzie wyglądać, gdy prezentacja o sobie będzie spójna z Twoim aktualnym CV. Warto wybrać zbliżone kolory, motyw przewodni oraz font.
Aby prezentacja była uporządkowana, można tworzyć ją zgodnie z zapisami w życiorysie. Można wręcz traktować ją jako rozwinięcie poszczególnych jego wpisów – możliwość przedstawienia tego, co nie zmieściło się na tej jednej czy dwóch stronach zwięzłego dokumentu.
Krok 1 – ja. Dodaj swoje zdjęcie oraz dane kontaktowe. Napisz kilka słów o sobie. Przedstaw w kilku zdaniach swoje doświadczenie zawodowe lub napisz, czym się aktualnie zajmujesz.
Krok 2 – wykształcenie. To miejsce na informacje o tym, jakie szkoły ukończyłeś, na jakich kierunkach. Tutaj także warto wspomnieć o wszelkich kursach i szkoleniach, istotnych z punktu widzenia pracy, o jaką się ubiegasz.
Krok 3 – doświadczenie zawodowe. Czyli wszystko to, czym zajmowałeś się do tej pory. Nazwa pracodawcy oraz stanowiska pracy wraz z opisem zakresu obowiązków, odniesionych sukcesów i wszystkich osiągnięć.
Krok 4 – kompetencje miękkie – Twoje predyspozycje i umiejętności. Chętnie pracujesz w zespole, jesteś mobilny i elastyczny, a może dobrze czujesz się na pozycji lidera? Uwzględnij szczególnie to, co przyda się w nowym miejscu pracy.
Krok 5 – trochę prywatności. Nie omijaj wpisywania własnych zainteresowań i pasji. To pokazuje pracodawcy, jakim jesteś człowiekiem. Poza tym, może się okazać, że macie jakieś wspólne zainteresowania, co może przeważyć o wyborze Twojej kandydatury.